Como xa adelantamos hai uns dias en xaneiro tocaba
actualizar o Boudevara, e nós teremos moitos defectos, pero trampóns non somos
así que nos poñemos a elo. Nesta entrada quixera amosar un modesto traballo que
realicei para a Revista Sustansia e que saiu publicado en abril de 2011. Como o
Boudevara une virtualmente a dous elementos do Grove e Cambados non podiamos
deixar de tratar aqui este tema.
Vivimos na era das comunicacións, hoxendía é o máis
normal do mundo estar en contacto con persoas ou medios que están moi lonxe,
consultar que tempo fai no destino das vacacións ou manter unha conversa,
chatear, con un familiar ou amigo que se atopa a miles de quilómetros. Pero
houbo un tempo non moi lonxano no que nin sequera as estradas facilitaban o
desprazamento de persoas e cousas entre lugares certamente próximos.
Falaremos de un tempo no que o máis práctico e empregado
foi o transporte marítimo, barcos e xentes que debuxaban liñas de babuxa entre
os portos do mar de Arousa, tempos nos que o porto do Grove era punto de
partida e regreso de liñas regulares de pasaxeiros, estes barcos coa paso do
tempo foron bauitizados xenéricamente co nome de “Motoras”.
Non se coñece con exactitude a data na que comezou a
actividade comercial do transporte de pasaxe no Grove, pero si que se garda
memoria de que as primeiras embarcacións empregadas para esta laboura foron
dornas xeiteiras, ou mecas, de ata dezaoito cuartas de quilla que navegaban a
vela na liña O Grove-Cambados desde finais do século XIX, como foi a Conchita que os martes tamén ponía proa
ao mercado de Vilagarcía e que estaba armada polo Sr. Gabino, como foi o caso
da dorna Ramoncito, datada no ano
1900, propiedade de Ramón Dios e vendida en 1920 a Narciso Suárez Lojo,
que a empregou na liña A Illa-Vilanova ata 1925. Tamén a principios dese século
o Gran Hotel da Toxa dispoñía de dúas baleeiras de servizo dun barco ruso para
ofrecerlle roteiros turísticos á súa selecta clientela, unha delas, a Rafaela, construía a tingladillo con 8 metros de eslora e dous
paus, foi adquirida por Manuel Devesa Prol en 1920 que a destinou a transportar
regateiras desde Castrelo, servizos como correo e paseos turísticos.
A implantación do motor no sector da pasaxe meca chegou
cando en 1925 Servando Devesa armou un motor na Macaca, sendo esta a que lle dera a denominación xenérica ás
embarcacións dedicadas a esta actividade, e que cubría a ruta ao Cambados da
época, que por aquel entonces concentraba unha alta actividade comercial e
cultural impulsada por Ramón Cabanillas ou Francisco Asorey, sen deixar de ter
en conta que se trataba da capital do partido xudicial no que a curia
eclesiástica e fidalga gozaban de especial protagonismo, é por isto que ao
longo dos anos de existencia da pasaxe se mantivera esta liña e non foran tan
frecuentes as rutas a Vilagarcía, Vilanova ou a Illa de Arousa.
Maniobrando en Vilagarcía de Arousa, 1944
A finais dos anos 1920 entraba en escea a compañía
formada por Eugenio Lois O Nisco e Ramón Rey, á que mais tarde se
incorporarían os seus cuñados José
Domínguez O Villaro (meu bisavó materno) e Servando Devesa.
Esta sociedade dispoñía de varias embarcacións, os pesqueiros Cachanegra e Cervantes, e o Mª Dolores
que foi o primeiro barco que dedicaron á pasaxe. O Mª Dolores facía 4 viaxes
diarios a Cambados, xa que era a “motora oficial” e cando menos debía completar
a liña unha vez cada día para levar e recoller o correo para a vila do Grove
que chegaba a Cambados. Os martes e sábados a súa ruta ampliábase ata Vilagarcía,
xa que eran os días de maior actividade comercial ao celebrarse o mercado na
cidade. Ocasionalmente facían tamén paradas intermedias na Illa de Arousa ou
Vilanova.
Sr. Eugenio o "Nisco", armador, asomado pola ponte, arriba: Pepe "o Bo"
Na década dos 40 os armadores sustituen esta embarcación
pola Toxa, unha lancha despachada
para 150 pasaxeiros construída no Freixo na que armaron o motor do Mª Dolores coa que continuaron a súa
actividade ata o 1969, ano no que remata a actividade das motoras no peirao
grovense, cando só se realizaba o servizo martes e sábados a Vilagarcía e
Cambados. Durante algún tempo a Toxa tivo a competencia da lancha de Muñiz, que
realizaba traballos marítimos con mercancias e subministros que completaba con
repartos terrestres, polo que cambiou o medio mariño por un camión co que se
dedicou ao transporte por carretera. A portas da década dos 1970 foi vendida
polo valor do seu cupo de gasoil e moreu desaparellada na zona da Seca, en
Poio.
Outra motora da compañía de Sr. Eugenio
A Toxa, atracada en Cambados
Ao fondo algunhas embarcacións dediacadas a pasaxe e charter, no Grove
Teño que agradecer a colaboración inestimable da señora Rita Lois "A Nisca" (filla do Sr. Eugenio) e tamén de varios dos meus tios-avós, todos eles octoxenarios e que tiveron a xentileza de atenderme e contarme todas estas cousas.
Para máis información recomendamosvos:
As Embarcacións de pasaxe nas rias Galegas (1573-2000), Bernardo Máiz Vázquez,Ed.Xerais
Foulas e ronseis. dionísio Pereira, Ed. Positivas
3 comentarios:
Gran traballo documental Lino, noraboa. Miña nai tenme contado, que chegado o San Martiño, collían a motora en Cambados para ir á festa do Grove, non faltaban nunca, ...tamén como non á Festa do Marisco. Belle Époque.
Buen trabajo de recuperación del patrimonio inmaterial, Lino. Esos recuerdos y esas viejas fotos, a los que mucha gente hoy en día no da importancia, nos dicen quienes somos y de donde venimos, y mantienen vivas a las personas que vivieron aquellos hechos a través de los años. En Catalunya solemos citar un verso del poeta Joan Salvat Papasseit que canta Raimon en una de sus canciones y que dice: "qui perd els orígens, perd la identitat". Pues eso.
Contento de asomarme de nuevo a este blog. Saludos desde el Mediterráneo!
Gracias por tu visita Joan, este tema es bastante desconocido para la gente de mi edad y más jóvenes... En casa escuché hablar toda la vida de la "motora", uno de los hermanos de mi abuela tiene el apodo del barco en el que trabajaban con su padre (mi bisabuelo Antonio) el "Cachanegra", muchos años despues poco antes de la construcción del puente de la Illa de Arousa, uno de los hermanos de mi madre también trabajó en la motora que unia la isla al continente.
Es por esto, además de por su importancia cultural e histórica, por lo que le tengo cariño a este tema.
Publicar un comentario