Translate

viernes, 5 de junio de 2015

Rasca, lixa, pinta e colorea.

Todos os anos, coma sempre dende o 2004, toca acometer as tarefas de mantemento do RANA, unha cita anual coas lixas, os cheiros da pintura e verniz,  e como non, co norte fodón e ese sol abrasante que che fai mudar a pel xa antes de empezar o verán. 
(será cousa de demandar á dona do Sol?). 







Coma de costume, esta cita..., digamos "romántica" co mantemento do patrimonio marítimo, acontece no escenario exterior do estaleiro dos irmáns Garrido, alá no Grobe, unha zona chaira aberta de par en par ao amolante anticiclón que non para de poñerte a faciana coma un cartón, de secar as pinturas e as brochas e que se divirte pingando os vernices, levatando unha poeira xunto despois de rematar unha man de pintura ou envorcando os cacharros de disolvente por toda a sentina cando pousas as brochas no seu interior. Moi simpático o vento do norte, que alí en Lordelo, trebella ao seu gusto entre bateeiros, veleiros e botes en reparación eterna. 
Ás veces penso que ese vento o que quere é levarse a alma dos barcos que ali paran, esgotalos para que non regresen nunca máis ao mar, para que esmorezan alí mesmo, enxoitos e abertos coma patelas, madeira vella para a cacharela do San Xoán que se achega.


Imaxe exterior do Estaleiro Hijos de J.Garrido. Lordelo. O Grobe     (Imaxe: anónima recollida en internet)

  Certo que pasan os días, e un chega a casa e bota cremas pola cara e por todo o corpo para cubrir as fendas, e unhas pingas nos ollos de "suero fisiolóxico" para aliviar as veas enroxecidas polo rozamento das pálpebras que xa non saben nin chorar. Confeso que algunhas veces, ese vento me derrota e me entrego aos desvaríos, falando só, co barco, coas brochas e co sol que pola tardiña, semella darnos un suspiro coa sombra dos barcos grandes, os mesmos que levan todo o día asubiando co paso do aire peneirado polos paus e as ferraxes..., mesmo ás veces creo escoitar palabras que se repiten nos meus ouvidos coma o xácigo dun galeote: pinta, pinta, rasca, rasca, rasca...

1ª semana de maio: forro exterior.




















Cada día que pasa aparece algo novo, un imprevisto de última hora que tes que perdoar polo mero feito de ser eso, un imprevisto: -claro filliño, como non te vou atender se tan só eres un imprevisto, criaturiña..., que se lle vai facer!. E así, por meros imprevistos, a semana que calculabas pasar no dique seco, convertese en dúas, tres, catro semanas: aparece unha oxidación da que non sospeitabas, uns remaches pasados que nunca te fallaran, un verniz escachado que a primeira vista non dicía nada...en fin, do que menos o esperas, zás!, unha coitelada polas costas sen aviso e sen compaixón.

2ª semana de maio: sentina e bañeira.







Confeso que ao chegar á casa logo dunha xornada no estaleiro, teño a sensación de que veño dunha guerra, de loitar contra un inimigo invisible que se chama "paso do tempo" e que ten o mal costume de desgastar as cousas, de estropealas, facelas máis febles e sobre todo, poñelas moito máis feas do que eran. Na casa dan folgos: -ánimo que xa queda menos, veña que para a semana estas navegando... Navegando!, miro para as velas gardadas no garaxe e as veces penso en facer unhas fermosas cortinas con elas. Pola mañá animaste a ti mesmo e logo de encher o bandullo co almorzo, sintes que eres máis grande e forte que esas manchas de óxido, que esas pinturas descoreadas e eses vernices descunchados. Mesmo os comentario diarios de miña nai non fan mella en min: -Pero aínda non acabaches co "barquito"..., e cando me ves pintar a min as sillas da terraza?


3ª semana de maio: forro interior.






















 Todo semella ir ben, de mañán chegas xunto ao barco e falas con el, o saúdas: -mijiño!, veña home, portate ben e pronto te levo ao mar de novo.Vale?  Non hai resposta, tan só comprobar se o traballo do día anterior foi ben, se secou correctamente o verniz, se xuntaron as pezas despegadas, se foi ao sitio o timón coa forza das torniquetas..., en fin, todo ben, todo igual, un día que empeza ben e mesmo o norte vai cedendo, chega incluso algunha néboa que se agradece pola sombra e a fresca humidade e mesmo o son das máquinas do interior do estaleiro semellan máis relaxadas que días atrás. 

3ª semana de maio: imprimación obra morta e lixado pezas para verniz.














  
Con todo, e a pesares da desesperación ao comprobar que o traballo se alonga e o tempo se encolle nunha relación directamente proporcional ao cabreo que vai enchendo o teu corpo dende a sentina até a mesma punta da... caluga, ves que efectivamente a cousa avanza, de vagariño, pero si, vai andando, paseniño, pero vai indo.

última semana de maio: verniz na bañeira e pezas varias, banco, caña, tapa tambucho, panas....

  









 


Entón te animas, sobre todo ao ver coma outras embarcacións que adormecían ao teu carón, de súpeto son indultadas e regresan ao mar, así lle pasou por exemplo á Irmandiña. Pensas que a ti te poida pasar o mesmo e que algún día, quizáis próximo, poderás volver ao mar, a navegar, a ver coma a madeira se enchoupa, apertándose unha contra outra para estancar o forro dos collóns, esa parte do cerebro tan nomeada neste último mes. De súpeto daste conta que xa é xullo, e as presas entran pola mesma banda do norte, de par en par. Sintes un devezo incontrolado por coller os rodillos e pintar o barco dunha vez, co mesmo pulo dun artista enlouquecido polas meigas da inspiración. Pero o arrouto evapórase tan de súpeto coma a augarrás onde limpas as brochas e iso que chaman senso común, te recorda que antes tes que limpar, lixar, imprimar, encintar, ar, ar, ar... se escoita ao vento asubiar polas burdas do veleiro que teño ao meu carón.   

1ª semana de xullo: rematar cuberta e preparar todo para pintar casco e dar patente.


A irmandiña


Preparando a cuberta


 


 Así comeza a 2ª semana de xullo e polo menos, recibo algunha visita e pequenas axudas de cando en vez, como a de Mauro, patronsiño!, a ver se medras pronto e vas rascando un pouco. 
Ben, agora vaise levando, tan só quedar pintar, montar pezas, aparellar o barco, poñer greca e folio, revisar velas e motor, toldillas, preparar o fondeo..., pequenos detalles nos que non quero pensar de momento non vaia ser que decida deixar o barco en terra até o día de San Xoán..., ese santo que en realidade é un demo para os barcos vellos que abafan co lume o seu derradeiro degoiro.












Será mellor esquecerse do lume e pensar no seu antídoto: a auga, o mar, e sobre todo, nesas imaxes do ano pasado navengando polo arquipélago de Sálvora..., tan preto, tan lonxe!









En fín, unha xornada máis de rasca, pinta e colorea. Nada novo para os heroes/heroínas que loitades contra o efecto do paso do tempo sobre os barcos vellos, coidando deles para evitar o estrago do patrimonio marítimo. 
A tod@s os que teimades nesa batalla por manter os barcos a flote lucindo coma estrelas refulxentes no medio do mar, unha forte aperta e unha comprensión infinda.

Ánimo, o mar está perto.      

 
     
            
      

jueves, 2 de octubre de 2014

Conservar a Memoria

Semella claro que un dos principais motivos que teñen as Asociacións de cultura marítima en xeral, é o da recuperación e conservación dos vellos barcos dos nosos antergos. De igual maneira, os blogs de temática mariña, tentar recuperar historias que forman parte do noso acervo cultural, e si a recuperación das nosas embarcacións é unha angueira importante, tamén semella un acto de xustiza, lembrar de cando en vez, a aquelas persoas que constribuiron a que eses barcos e as historias dos homes que navegaron neles, perduren na nosa memoria.  

Así o fai por exemplo, o blog Vida Marítima nunha entrada do 19 de outubro de 2012, que leva por título "El Vapor Ferrolano", onde se conta a historia da orixe do vapor "Ferrolano" extraída do libro "Remolcadores y Lanchas Remolcadoras de la Armada 1860-1949. (Autor: Alejandro Anca Alamillo. editado por: Damaré Edicións.2007).


Reproduzco a entrada de xeito resumido:

                                                         www. vidamaritima.com/

El Vapor Ferrolano

Leamos parte del texto del capitulo “Primeros Remolcadores de la Armada”: …”La Armada española no fue ajena a esta necesidad, y el 23 de abril de 1859 se autoriza la adquisición de cinco remolcadores de ruedas que fueron contratados con las casas británicas “J. & A. Blyth y George Rennie & Sons”  Denominados provisionalmente para su viaje a España con los nombres de SPEEDY, RAPID, SWIFT, HERCULES y LEOPOLDO, sus potencias variaban entre los 100 caballos nominales en el caso de los dos primeros; los 90 del tercero; y los 50 de los dos últimos.






Mas adelante, el autor cita: …”El RAPID, botado el mismo día que su gemelo, fue destinado al Arsenal de Ferrol, saliendo del astillero inglés el 4 de septiembre de 1860 para tomar a su llegada el nombre de remolcador NUMERO 1. Al poco de entrar en servicio, y encontrándose bajo el mando del Alférez de Navío D. Eduardo López y Portocarrero, acudió en ayuda de un mercante ruso que se encontraba a punto de naufragar, consiguiendo tomarlo a remolque a pesar del grave riesgo que conllevaba la maniobra. Ya a salvo, el comandante del remolcador NUMERO 1 de Ferrol se negó, pese a los reiterados ofrecimientos, a recibir recompensa alguna, no aceptando siquiera el pago del carbón que su buque consumió durante el salvamento.Comunicado el hecho por el Cónsul a su país, el príncipe Gorschacoff, Ministro de Negocios Extranjeros, y por orden de S.M. el Emperador, concedió a D. Eduardo López y Portocarrero, la “Cruz de Santa Ana” el 20 de abril de 1862.




En 1873, el Remolcador NUMERO 1 es rebautizado como FERROLANO y, como ya reseñamos con motivo de la 3ª Guerra Carlista es artillado y reclasificado como vapor de ruedas, aumentándosele como al anterior de manera ampulosa su dotación, que acabo estando formada por unos 56 hombres, a los que se sumaron durante el transcurso del conflicto un segundo medico y un practicante mas”…
El libro continua narrando su vida operativa, movida tanto en lo militar como en su función de salvamento, hasta el momento de su retirada de la Armada. Según el autor: …”Ordenado su desarme el 29 de agosto de 1893, fue dado de baja de forma oficial el 27 de marzo del año siguiente, lo que le hizo servir a partir de entonces como pontón adscrito al Departamento de Cádiz, hasta que en 1897 fue subastado en Ferrol”…




Eduardo López y Portocarrero



O blog Vida Marítima sigue narrando a vida do vapor Ferrolano unha vez que éste foi retirado da Armada, pero a min particularmente, interésame o relato do salvamento do mercante ruso porque dende moi neno, teño escoitado esa "mesma historia" contada pola miña tia avoa María López Padín. A verdade é que soprendeume leer no blog Vida Marítima como o autor do libro, Alejandro Anca Alamillo, narra ese acontecemento cun paralelismo asombroso coa versión que tantas veces teño escoitado na casa. E por cousas do destino, e se cadra da xenealoxía, mei pai quixo que eu conservara esa medalla da "Cruz de Santa Ana" concedida a Eduardo López Portocarrero, o meu tataravó.   


A Orden de Santa Ana

Estrella da orde de Santa Ana
A Orden de Santa Ana foi unha Orde de Cabalería do Imperio Ruso creada por Carlos Federico de Holstein-Gottorp, (Duque de Holstein-Gottorp), o 14 de febrero de 1735, na honra da súa difunta esposa, a Gran Duquesa Ana Petrovna Románova, filla do Zar Pedro I de Rusia.

Nun principio foi unha orde de carácter privado, pero o Zar Pablo I de Rusia, fillo de Catalina II de Rusia, conferíulle categoría de premio estatal do Imperio Ruso para condecorar a funcionarios do Gobierno e Militares, e a partires de 1828, a Orden de Santa Ana de Terceiro Grao, podíase otorgar como premio civil.


 O último Gran Maestre oficial da Orde, foi o Zar Nicolás II, asasinado polos bolcheviques o 17 de xulio de 1918 en Ekaterimburgo, xunto con toda a súa familia. A Orden de Santa Ana, xuntamente con todas as Órdenes Imperiales foi suprimida en 1917 polo Comité Executivo Central, despois da Revolución de Outubro, se ben na actualidade, a Orde pertence á Casa Románov e as medallas otórganse como recompensa dinástica pola Familia Real no exilio.





A Medalla 
Cruz de Santa Ana otorgada a Eduardo en 1860

Xa choveu dende aquel ano de 1860 no que se deron os acontecementos referidos na entrada no blog Vida Marítima. Dende entón, pasaron moitas cousas, e ao igual que ao Vapor Ferrolano, a irrupción da 3ª Guerra Carlista petoulle de cheo ao daquela xoven Alferez de Navío Eduardo López, a quen o destino levaría a entrar en servicio de Isabel II (Raíña de España de 1833 a 1868),  a quen alcumaban como " A dos Tristes Destinos". Pero esa é outra historia, e hoxe, o único que vexo cando miro a Estrela de Santa Ana do meu tataravó, é a imaxe agradecida das persoas que aquel día de 1860, lograron salvar a vida grazas ao Remolcador Ferrolano, e se cadra ainda hoxe en día, nalgún sitio da lonxana Rusia, os descendentes da tripulación daquel mercante ruso, escoiten por boca dos seus antergos, o mesmo relato que eu escoitei de neno. 





Remate

Estou seguro de que é así, porque en calquera parte do mundo, a Memoria segue a ser o barco que viaxa polo tempo transportando contos e historias que xamais se deberían esquecer. Conservemos pois a Memoria daqueles que adicaron a súa vida a evitar os Tristes Destinos e de paso, que esta entrada sirva de homenaxe a todos os homes e mulleres que traballan e traballaron en Salvamento Marítimo.
(en memoria de Eduardo López Portocarrero).


anexo:

(fragmento árbore xenealóxica dende Eduardo López Portocarrero até meu avó Egidio López Padín).

(1) referencias a Egidio López Padín neste blog: 
http://boudevara.blogspot.com.es/2009_10_01_archive.html
http://boudevara.blogspot.com.es/2008/10/unha-tarde-coa-remadoira.html
http://boudevara.blogspot.com.es/2008/10/clave-est-no-libro-de-morling.html

(2) Referencias a Eduardo López Padín neste blog:
http://boudevara.blogspot.com.es/2010/09/o-artico.html


lunes, 22 de septiembre de 2014

Regata Illas Atlanticas 2014

Na anterior entrada prometemos unha escolma de imáxenes da Regata Internacional das Illas Atlanticas que se celebra dende hai sete anos no Náutico de San Vicente (O Grobe) e que foron tomadas polo contribuínte deste blog Lino Prieto.

E como o prometido é débeda aquí van.




VII Regata das Illas Atlánticas 
Imáxenes: Lino Prieto













































 









O RANA en regata

Neste edición, e por segundo ano consecutivo, o RANA tamén acudio á cita de San Vicente acadando a segunda praza na clase Sálvora e a sexta posición na clasificación xeral da xornada do sábado. (O domingo non competimos por mor doutros compromisos de navegación).

imáxenes: www.desmarque.es



A Airexa de Cambados


A Irmandiña de O Grobe


O Rana izando velas antes de dar  a saída


O Rana en regata



A Airexa                                                                            Arosa X



Folkboat Rana. (Clube Mariño Salnés-Cambados). Tripulación: Kube, Rafa e Xaquin.






Clasificación xornada do sábado (Xeral e Clase Sálvora)






remate:


Foi unha fermosa Regata, con momentos de vento lixeiro e tamén de encalmadas, onde as tripulacións tiñan que esforzarse en axustar aparellos para quitar o máximo rendemento das embarcacións. O trazado sempre é espectacular e a visión das Illas de Sávora e Ons, o istmo da Lanzada e San Vicente xunto co puntal de Cabicastro, converten a esta Regata nunha navegación inesquecible.

E destacamos por suposto e trato que sempre nos dispensan os amigos e organizadores do Náutico de San Vicente e da Asociación de Barcos Clásicos e de Época (Agabace).

Voltaremos