Aínda que a vila de Cambados vive de costas ao rio, non por iso o Umia deixa de transportar boa parte da historia desta vila.
Título imaxe: O río Umia ao seu paso por Cambados.
Autor: José Jesús Sabarís Rico.
Lugar de orixe: jojesari.blogspot.com.es
Igual que a inmensa maioría dos cambadeses, eu tamén tardei en decartarme da verdadeira importancia que tivo e aínda ten o Umia no desenvolvemento socioeconómico da vila de Cambados e da súa contorna. Confeso a miña ignorancia e o que é peor, a miña insistente cegueira persoal por non querer ver no caudal do Umia unha verdadeira fonte de cultura, de barcos e xentes que fixeron deste río unha importante canle de unión das terras do interior coa costa (ou se queremos, da costa co interior) e dunha banda e outra da comarca do Salnés. Porque deste río, veñen as areas que logo pousan na desembocadura para conformar os bancos marisqueiros do Sarrido (ou Sarrido) e tamén as augas doces que regulan a salinidade da Ría, as mesmas que aportan nutrientes para a flora e a fauna acuática.
Neste senso, non é
desproporcionado dicir que Cambados non sería igual sen as augas do Umia, nin a
Ría de Arousa tampouco.
Das múltiples
ramificacións que se poden extraer das augas do Umia, hoxe
simplemente vou facer referencia ao leito fluvial como servizo de paso dunha
beira a outra, e deixamos para outro día aspectos coma o transporte de
mercadorías nos galeóns que subían e baixaban polo Umia con tella, madeira e
produtos da horta, as lendas, a toponimia do lugar e a importancia do río como
fonte de riqueza material e cultural asi como regulador natural dos ecosistemas
fluviais e costeiros.
1ª parte. O paso no rio Umia: de ponte Estacas á ponte de Pau.
![]() |
| Copia dixital mapa de Cambados de 1593. O orixinal consérvase no Arquivo Histórico Universitario de Santiago (signatura: clero 559, fol 251). |
A ponte da Barca (ou Ponte Estacas):
![]() |
Sábese que antigamente o paso polo río Umia para unir Cambados co sur da
comarca do Salnés facíase en barca. Isto foi até que se construíu a ponte da Barca entre os anos de 1868 e 1878 por iniciativa
privada dun conxunto de promotores cambadeses.
Imaxe: Ponte da Barca (Ponte Estacas ou Ponte das Estacas). Castrelo-Cambados
Imaxe tomada do blog: A ti meu Cambados
A este respecto, o investigador cambadés Sindo Mosteiro nos di:
“A
Casa da Barca (1) está neste lugar de Cambados, á beira da ponte do mesmo nome
que comunica as dúas beiras do río Umia. O uso da ponte estaba regulado
mediante unhas taxas que se cobraban nesta casa da Barca, construída no 1877,
tal e como indica unha cartela sobre o lintel. Por iniciativa de Miguel López
de Carrizosa de Giles, marqués de Mochales, deputado en Cortes polo partido de
Cambados, o Estado compra a ponte no 1902 por un total de 200.000 pesetas,
quedando desde entón libre de peaxe o paso por ela".
Nota: non debemos confundir esta Casa da Barca ou Casa da Ponte co Casal Dabarca que aparece no mapa de 1593. Simplemente sabemos que a Casa da Ponte (1) foi construída moi posteriormente, concretamente en 1877 para o cobro de taxas por pasar o río.
E tampouco debemos confundir estas construcción coa Casa da Barca de Cobas de Lobos da que falaremos en breve.
A ponte das Estacas:
No fragmento do mapa de Cambados de 1593, apreciase claramente a representación dunha construcción de nome Casal Dabarca e ao seu carón, unha barca fluvial no paso polas estacas que cruzaban o río (a ponte das Estacas).
A corroboración da existencia da Barca das Estacas é un tema fundamental por canto podemos estar a falar dunha embarcación propia do Umia, unha embarcación de paso fluvial que atravesaba o río pola ponte das estacas que estaría situada perto da actual Ponte Estacas ou Ponte da Barca
A corroboración da existencia da Barca das Estacas é un tema fundamental por canto podemos estar a falar dunha embarcación propia do Umia, unha embarcación de paso fluvial que atravesaba o río pola ponte das estacas que estaría situada perto da actual Ponte Estacas ou Ponte da Barca
Semella claro que a antiga Ponte das Estacas da nome a actual Ponte Estacas (ou Ponte da Barca como tamén se lle chama na actualidade), e en todo caso, non debemos confundir este paso do río co paso que se realizaba máis arriba, concretamente en Cobas de Lobos e perto da actual ponte de Barrantes onde tamén existiu a chamada Ponte de Pau.
Ponte de pau:
Ao igual que aconteceu na parte baixa do río no paso por Castrelo, máis arriba en Cobas de Lobos, tamén empregaban o uso dunha barca para o paso do río polo sitio onde os veciños sitúan a antiga ponte de Pau, antes de que se construíse a actual ponte de Barrantes que comunica Ribadumia con Cambados. imaxe: ponte de Barrantes
Deste paso do río de Cobas de Lobos temos varias referencias e semella claro que se trataba dun servizo completamente diferenciado no paso por Castrelo.
Existen varias evidencias para esta afirmación, a toponimia e as testemuñas de veciños do lugar:
a.
Lugar de A Barca: este é o
nome do lugar de Cobas de Lobos onde se facía o paso de río pola actual ponte de Barrantes.
b.
Casa da Barca (2): Existe tamén aquí
(en Cobas de Lobos), un pouco máis arriba da actual ponte de Barrantes, unha
Casa da Barca, construída sobre as ruínas dun antigo pazo, atualmente adicado a adega de viño e que como din os
seus propietario na súa Web:
"O conxunto que
alberga a bodega, nas súas orixes era un antigo pazo construído en pedra xunto
cun hórreo da mesma antigüidade, outras construcións en pedra que servían de alpendres,
así como unha horta arredor. O nome da bodega correspondese co nome polo que se
coñece á nosa familia: "os da barca", posto que antes de que se construíra
a antiga ponte que une Cambados con Barrantes, eran os nosos familiares os que
se encargaban de transportar á xente en barca dunha beira á outra do río Umia”.
Conclusión:
Polo tanto, semella evidenten que estamos a falar de dous paso do río ben distintos: un na parte baixa do Río que funcionou até que se construíu a Ponte da Barca (1878) e se edificou unha Casa da Ponte (1877) para o cobro da taxas polo paso da ponte até que se fixo público en 1902.
E outro servizo de paso ben distinto que se prestaba en Cobas de Lobos, que funcionou até que se construíu a ponte que une Cambados con Barrantes. Os vellos do lugar falan da "ponte de Pau" e xuntamente co paso da "barca das estacas" que se aprecia no mapa de 1593, constituían verdadeiros vasos comunicantes para o dsenvolvemento de toda a comarca do Salnés.
Do que si podemos ter certeza é de que esta "barca das estacas" xa funcionaba no ano de 1593 e este servizo de paso dou nome a actual Ponte Estacas e podemos supoñer que os dous pasos polo río piuderon coincidir no tempo e dende logo funcionaron até a construcción das pontes de Castrelo e Barrantes. Podemos imaxinar a importancia que tiñan ese pasos polo río e moitos veciños de Cobas de Lobos testemuñan que antigamente o río Umia tiña máis navegación que a costa e mesmo era o primeiro porto de Cambados en transporte de mercadorías, un porto que se atopaba mesmo fronte ao paso da barca das estacas e que ainda hoxe a toponimia local reflicte o lugar con ese nome."O Porto".
Conclusión:
Polo tanto, semella evidenten que estamos a falar de dous paso do río ben distintos: un na parte baixa do Río que funcionou até que se construíu a Ponte da Barca (1878) e se edificou unha Casa da Ponte (1877) para o cobro da taxas polo paso da ponte até que se fixo público en 1902.
![]() |
| Vista da desembocadura do Umia dende a Ponte da Barca. (Autor: Google Map) |
E outro servizo de paso ben distinto que se prestaba en Cobas de Lobos, que funcionou até que se construíu a ponte que une Cambados con Barrantes. Os vellos do lugar falan da "ponte de Pau" e xuntamente co paso da "barca das estacas" que se aprecia no mapa de 1593, constituían verdadeiros vasos comunicantes para o dsenvolvemento de toda a comarca do Salnés.
Do que si podemos ter certeza é de que esta "barca das estacas" xa funcionaba no ano de 1593 e este servizo de paso dou nome a actual Ponte Estacas e podemos supoñer que os dous pasos polo río piuderon coincidir no tempo e dende logo funcionaron até a construcción das pontes de Castrelo e Barrantes. Podemos imaxinar a importancia que tiñan ese pasos polo río e moitos veciños de Cobas de Lobos testemuñan que antigamente o río Umia tiña máis navegación que a costa e mesmo era o primeiro porto de Cambados en transporte de mercadorías, un porto que se atopaba mesmo fronte ao paso da barca das estacas e que ainda hoxe a toponimia local reflicte o lugar con ese nome."O Porto".
En todo caso, quedan moitas cousas por investigar neste fermoso e vital río Umia, e noutras entradas tentaremos ir aumentando o coñecemento sobre este leito fluvial cheo de lendas e historias: Sería a bordo dunha destas barcas como cruzaron o río os asaltantes do Mosteiro da Armenteira? Será certa a lenda dos Padriños de Ponte Arnelas? Era o antigo pazo onde se ubica a actual adega Casa da Barca o edificio que albergaba o Casal Dabarca que reflicte o mapa de 1593....?
Iremos falando, de momento quedámonos coa beleza deste río e a recreación na memoria daqueles tempos onde o paso do río requería de barcas e barqueiros para tecer territorios, economías, contos, romances, almas e corazóns.
![]() |
| Rio Umia ao paso por Espiñeiro. (Autor: Google M(ap) |
![]() |
| Ponte da Barca dende Monte Rei. (Autor: Guimatur) |
agradecementos:
Publicacións de Sindo Mosteiro (fotos antigas de Cambados)
Blogs: A ti meu Cambados, Viaxadoiro e Josesari
Imaxes de Google map
e a Félix Rei (Plantel Sete Pías) pola aportación de información.













Noraboa, moi interesante! conhecer mais do Umia significa saber mais de cómo naceu Cambados!
ResponderEliminarQue pouco coñecemos do que nosos avós fixeron!. Como se perde todo... até a NOSA FALA!
ResponderEliminar