Translate

jueves, 22 de octubre de 2009

Balandros de Cambados


Balandro "Yago". Cambados 1950

No blog de Arlillo temos unha entrada co título “mis memorias náuticas 3: la parrula y las regatas”, onde Arlillo, un home de 92 anos, fai memoria das regatas das dornas Nai en Vilagarcía de Arousa alá polos anos 50.
O artigo é un documento histórico de gran importancia no seu conxunto, pero a min en particular, interesame precisamente o comentario inicial:

“Estaba en dudas entre un balandro de un carpintero de ribera de Cambados llamado señor Padín, que se deshacía de sus balandros al irse a Venezuela..”.

¿Quen é ese Sr. Padín?

Falemos del, para os cambadeses “albarito” e para min un referente familiar moi presente.
Alvarito, ou “Lalo” como o coñecemos na familia, era un xoven entusiasta dos barco, aínda que a súa verdadeira paixóns era a aviación.


Alvarito "Lalo" revisando un avión da época

O seu carácter, sen dúbida apaixoado e emprendedor lle levan a acometer a empresa de crear un asteleiro de carpintería de ribeira no “Pombal”, unha zona na beiramar cambadesa do barrio de Triana (Fefiñans).


Peirao de Cambados. Anos 50

Naquel taller se deseñaban e construían balandros como especialidade principal, pero tamén racús e dornas de tope. Nunha entrada, aquí en Boudeva, xa falei das dúas dornas míticas construídas neste asteleiro, a propósito da “verdadeira orixe da Belida”, a dorna de tope recuperada pola asociación “A remadoira” de Vigo que conta con moitísimas probabilidades de ser cambadesa.




Probando un balandro. Travesía O Pombal-Vigo



Os probadores dos balandros: Eduardo e Joaquín (meu tio e meu pai)

O traballo deste pequeño asteleiro de carácter totalmente familiar e onde traballaron excelentes carpinteiros e ebanistas (como o mítico Antoniño o de “segundo”), pronto tiveron sona polo calidade dos deseños e da execución dos proxectos de construcción.

A clientela dos balandros chegaba dende Santarder, Barcelona, Bilbao ou Londres. Aquela loucura de realizar balandros na metade do século pasado nunha pequena vila mariñeira empezaba a ter resultados empresariais. Tanta foi a lista de pedidos que “Lalo” decide dar o gran salto e marchar ó Brasil a facer ás “américas”, construíndo un asteleiro especializado na construcción de balandros de alta gama. Brasil sen dúbida proporcionaba madeira de gran calidad e unha posición estratégica para o mercado americano (moi puxante naquela época de turbulencias de post-guerra en Europa). Xa instalado en Brasil e cun futuro prometedor por diante, a mala fortuna quixo que Alvaro morrese atropelado cando ía traballar ao estaleiro. Aínda hoxe resoan os ecos da traxedia na contorna familiar.
Albarito era un entusiasta, emprendedor e magnífico carpinteiro, máis contaba cun aliado que facía de “cerebro”, que deseñaba e decidía os proxectos a executar, este era o seu primo carnal, Egidio Lopez Padín, meu avó.



Albaro (en 1º plano á dereita) e detrás Egidio. Festa do ramo na inauguración asteleiro do Pombal


Xa teño falado de Egidio con motivo dun comentario no libro de Steffan Mörling “As embarcacións tradicionais de Galicia” onde se cita un artigo de Egidio publicado na Revista General de la Marina (1936), relativo á posibilidade de atribución dunha “orixe nórdica” á nosa dorna (artigo por certo empregado dun xeito sesgado no libro de Mörling e que se cadra falaremos outro día).
Era efectivamete Egidio, o que seleccionaba os modelos, os estudaba, os construía en maquetas e o que dirixía o proceso de construcción dos barcos.





Maqueta do balandro "Yago" realizada por Egidio e contruído no Pombal.
Este barco con base en Santander foi o dominador da súa clase no anos 50 nas regatas do Cantábrico.

Todo esto daría para moito pero quero simplemente comentar algúns dos referentes que tiña meu avó naquela época para deseñar os seus modelos de barcos, que non eran outros que as moitas coleccións de revistas da época coa temática do mar, os barcos e a cultura mariña. Aí van algunhas da coleccións do meu avó que eu conservo con devoción:

Algunhas inglesas e americanas como estas:













Tamén referencias francesas:





Sudamericanas como a arxentina "Modelismo Naval":



E tamén referentes máis próximos.







E como non, o referente maís perto, a de Ediciones CÉLTIGA, unha publicación adicada ó MAR, e onde por certo o historiador Caamaño Bournacell publica en 1942, unha entrevista a Egidio co título: "Un astillero en miniatura". (Nao Céltiga I)





á memoria de Alvaro, Egidio e Joaquín,
o soño do mar segue navegando en nós


viernes, 9 de octubre de 2009

CHEJOU O INVERNO

Ben, temos un bo treito por diante antes de que chegue a seguinte tempada de navegación. Con esto non queremos decir que se deixe de navegar, de feito seguiremos navegando, pero non é o mesmo, ademáis do frío, está a nugalla, ese musjo que nos entra nos miolos polo mes de outubro e xa non sae ate o 40 de maio.

Así que toca buscar cousas que facer. Aquí en boudevara, por petición popular imos retomar o do “persoeiro da semana” que fixemos o ano pasado ate decembro, pero agora farémolo “persoeiro do mes”, porque non sei se temos tanta madeira para manter o lume (coidado que o inverno é larjo coma un día sen pan, sen viño e sen chouriço). E por iniciativa do taller de fochochó, retomamos os traballos de corta, peja e colorea. Así que xa podedes enviar fotos tuneadas e mesmo podedes amosarnos ideas sobre o persoeiro do mes aquí:
linoprieto@gmail.com
xaquin@beiradomar.es


Empezamos:

TALLER DE TUNEADO

Para romper o xeo e darlle continuidade a esta sección nada mellor que iniciar esta segunda fase do fochochó cun dos persoeiros preferidos neste blog e que foi protagonista de portada no último número da revista Cosmopolitan:


Protagonista: Sr. Pelouro
Autor: Lino Prieto


PERSOEIRO DE OUTUBRO

Iniciamos esta sección ó principiar o mes porque todo o mes estará adicado a esta persoa, así que podedes enviarnos fotos, contarmos anécdotas ou o que queirades. Imos falar del:

TOÑO “O CESTEIRO”>

Non lembro exactamente como foi o contacto con él, pero a primeira vez que ven coa FGCMF é con motivo de Doaurnenez 2000, onde a delegación galega é convidada de honra. Este artesán pronto se integra cen por cen no equipo e ademáis de cesteiro se amosa un máis coa delegación: axuda na montaxe de stands, colabora na baixada das embarcacións, navega, toca o yembé, …., e arranxa pezas estragadas como a cana da “Chouva”.


Arranxando a cana da Chouva. Village Galiciem. Douarnenez 2000


No stand da FGCMF: Toño,Cao e o canteiro

Durante aqueles días as conversas con Toño son diarias e van moito máis alá do previsto, argallando plans de colaboracións entre a cultura marítima e as actividades dos artesáns.
Así, no ano 2001 está presente de novo no Encontro de Poio e tamén asiste á Illa de Tathiou (Normandía).

Toño na vila de Sant Vaast La Houge. Normandía 2001

Toño xa era un máis de nos. A partir de aquí é un fixo en calquera delegación galega (Barcelona, Viana, Douarnenez….), e mesmo se encarga de organizar e coordinar as actividades de artesanía, como foi o caso da Vila Mariñeira no Encontro de Cambados 2005 ou de facer por encarga unha ducia de patelas para a "danza das patelas" que se interpreta na recreación da descarga de peixe no muelle de Cambados.


Danza das patelas. Cambados 2005

Despois desta data Toño distanciase un pouco da Federación pero segue estando presente en distintas actividades e delegacións. Por exemplo acude a Brest 2008, onde pronuncia unha das moitas frase célebre que lle teño escoitado decir:
Ante unha situación de “confusión” ou enfado de “Toño” durante a celebración de Brest 2008 unha persoa da Federación lle pregunta:

- Que pasa Toño, ¿queres mimos ou qué?
- Eu mimos soio os quero das mulleres,… e non de todas. Dos homes simplemente pido xustiza.

Días atrás fun a facerlle unha visita a súa terra alá polo Xurés, perto de Lobios. Para chegar alí paseinas putas (ou canutas que é mais correcto políticamente). Chovía a dios dar ajuas, mesmo caía pedriço, a noite xa había tempo que entrara no monte, o teléfono sen cobertura e como única referencia un cruce sinalado cun “buzón de correo”,… -“O chegar a este cruce botas o coche pola pista abaixo e xa chejas aquí”-me dixo horas antes de quedar sen cobertura. Finalmente cheguei e coma sempre arreglamos o mundo a carón da lareira, polo día montamos a cabalo e polas tardes miramos a posta de sol (eu pensaba que o sol metíase polo mar, pero dis que primeiro despídese do monte).


Buzón de correos de Toño. "O craneo dunha vaca".

Saúdos Tono ó “7 de xullo” (o seu can manco), á mula e a Águia (o seu cabalo chosco) e a ver se repetimos navegacións. Deixote algunhas fotos de navegacións compartidas:


Na caña da RANA. 2006


Desembarco de Ons no inesquencible 2007

lunes, 5 de octubre de 2009

ACABOUSE O VRÁN


Detalle da talla da Muller de Balboas. (Carreirón. Illa de Arousa)
Obra de TINA

Toca ir facendo resumo do verán. Como todos os anos, os do Clube Mariño Salnés somos máis de concentracións que de rejhatas, e así, como fai xa un lote de anos, estivemos, ademáis de Muros, en Combarro, Bueu…, e como non, no desembarco de Ons.
Foi un ano de menos navegación que o anterior, en parte porque moito persoal tivo que “emigrar” no mes de agosto a traballar na recolleita do chícharo alá por terra de bárbaros. Aínda así fixemos majas, millas e majetas travesías:


A RÂNÂ amarrada en porto Beluso. Bueu


A RÂNÂ en Combarro preparando para sair


De Combarro a Bueu


A muller de Balboas soa


A muller de balboas con tripulación de luxo. Delia de patrona


Oscar con arrocamentos


Oscar sen arrocamentos


Repousando na praia das dornas. Ons


Ons dende a proa do Zorba

Nestas travesías veu nova xente con nós como Pedro Paquai (emigrado en Babiera) e Yosi (alumna daquel primeiro curso de dornas a vela en Cambados ai un lote de anos), Ana e Esther, Humberto, Eva e Omar, Loli (do eichededarqueridiña), Chus e Reginha…, dende aquí un saúdo a tod@s e a ver se repetimos.


Yosi e Parada. Curso dornas en Cambados 1999

Este ano íamos facer unha exposición no mes de agosto que finalmente non se fixo pero o noso artista cambadés e membro do CMS, Xurxo Durán, colgou a súas últimas obras no bar Tetúan antes de marchar para Rennes onde ten o seu estudio (e que este clú é así de internacional). Saúdos Xurxo e moita sorte.


O noso artista cambadés de maior proxección

Agora queda traballar no inverno no que teremos que afrontar renovacións e novos proxectos, por exemplo a construcción duna gamela cambadesa, a ver que pasa.